söndag 10 februari 2008

Chablis och Crottin De Chavignol

För några månader sedan handlade jag för första gången på Hildas Ost i Saluhallen. David, jag tror han heter så, gav mig inte bara kredit kl 17.59 en fredag, utan han tipsade mig även om denna finfina ost. Chablis (vänster), en tvättad ost av komjölk från Frankrike. Jag vet egentligen inte så mycket om den mer än att smaken är helt grym. Krämig, rejäl och balanserad.

Crottin De Chavignol (AOC) är en liten getost som kommer från byn Chavignol i regionen Sancerre i övre Loire. Osten görs på 100 % opastöriserad getmjölk i små runda cylindrar om 60 eller 110 gram. Jag tycker ofta att getostar kan vara lite fräna och stickiga, men denna är mjuk/len och helt fantastisk. Smaken är lite syrlig och jag kan faktiskt ana lite jäst, fast på ett positivt sätt.

Enligt boken ska man givetvis dricka ett Sancerrevin till getosten men eftersom vi siktat in oss på Chablin så får det blir en sådan. Chablis Premier Cru Beauroy från producenten J M Brocard. Givetvis klantar jag mig lite och låter vinet serveras för kallt och oluftat. Efter ett tag så öppnar sig vinet och jag uppfattar äpplen och citrus. Torrt. Doften är fräsch och lite blommig. Jag gillar stilen, men ärligt talat så hade jag högre förväntningar för 159 kronor. Jag tycker att vinet funkar utmärkt till båda ostarna. Nästa lite bättre till getosten faktiskt.


Inga kommentarer: