måndag 12 januari 2009

2008 - listan

Jag har blivit oskyldigt anklagad för att "ha attityd" mot boxviner. Det stämmer inte. Någonting jag däremot har haft attityd mot är getostar. Som vanligt grundar sig allt i okunskap och att jag inte tagit mig tid att på riktigt testa utbudet. 2008 kom vändningen. Årets bästa ostar har kommit från getter. Här kommer en årsbästa-lista för 2008. Utvalda kategorier.

Årets oststil: Get

Getrullen från Androuët med det lilla halmstrået. (ovan)

Årets hårdost: Comté
Tack alla kossor i Jura, ni håller ställningarna.

Årets kittost: Langres
Valde på denna och Munster.

Årets ostdisk: La Maison Francaise
Inte det största utbudet men levererar alltid toppkvalitet.

Årets restaurangbesök: Kock & Vin
Trots att jag hade högre förväntningar på vinerna så var totalupplevelsen för sinnenas meny fantastisk.

Årets råbiff: Hello Monkey
Den japanska råbiffen hos Anders är den bästa och mest nyskapande jag testat någonsin.

Årets hamburgare: The Spotted Pig
Hur något så enkelt kan vara så gott är fortfarande ett mysterium.

Årets husvin: Brancaia, Tre, 2003
Det blev väl typ 17 flaskor av detta röda från Toscana. Tack Sniffe för tipset.

Årets snack som aldrig blev av: 64-gradersägget

Discon tillbaka i ny skepnad. Från New York så klart.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Ojojoj, nu måste jag protestera! Lågtempade ägg har varit en farsot på finkrogarna.

jim sa...

Har själv snackat hela året om hur jag ska parallell-testa i olika kastruller osv.. Tog oss aldrig tiden.. Oskulden förlorades till slut hos Björn på K&V. :)