söndag 4 oktober 2009

Kock & Vin - fulländat återbesök

En utsikt värd sin vikt i guld.

I veckan bjöd Jacob mig på Kock & Vin. Senaste besöket för ungefär 1,5 år sedan var sista helgen innan sommaruppehållet. En stekhet helg när Bruce var i stan och luftkonditioneringen hade gått sönder... Trots lite dåliga förutsättningar den gången (vi svettades svårt), så var vi väldigt nöjda även om jag hade förväntat mig mer av vinvalen.

I tisdags kändes det som om en rejäl nivåhöjning. Allt var bättre. Maten mer kreativ med roligare smakkombinationer. Alla drycker var precis sådär wow! som jag vill att det ska vara. Som ett riktmärke när man själv försöker hitta rätt i Systemets sortiment.

Förra gången kändes det "grymt, men nästa gång testar vi någon annat ställe". Nu längtar jag redan till nästa gång...Tack Jacob.

Bilderna (och minnet) verkar ha blivit suddigare desto längre in på middagen vi kom... Här är några korta minnesanteckningar. Flera viner saknas dock.

Oidentifierad förrätt som kom in efter en fantastisk amuse som uppenbarligen gav kvällens första minneslucka.

Rökt makrill med Vänerlöjrom, mannagryn och svartvinbärsgelé. Rökt, salt, sött, krämigt. En killer.

Råräkor med havtorn, pepparrotssorbet samt rättika och hasselnötter. Kvällens bästa rätt. Till det en Chablis av bättre klass...


Bondbönor och gröna ärtor med inlagda krusbär samt kaninköttbullar. Bisarrt gott, om man gillar ärtor dvs. Vitt från Loire.


Halstrad gös med nävgröt, fläsk, stekt svamp från Viskafors samt svampbuljong. Röd Bourgogne.


Oxkind brässerad med tomat och libbsticka samt knipplök.

Köttet smälte i gommen! Måste testlaga oxkind hemma.

Bourdeaux till oxkinden.

Först cocktail på morotsjuice (och gin tror jag)...

....sen morötter från Ugglarp.

Frusna lingon med punschkräm tillsammans med en äppelciderliknande dryck som Jacob gick igång på.


Björn(s)bär med frusen örtinfusion, sötad persiljerotskräm och maränger.

Jamaicansk rom, espresso och någon form av smulkaka on the rocks.

1 kommentar:

Jacob Karström sa...

Jim, det gjorde inte ont någonstans.. :) Det var helt klart ett av mina bästa matupplevelser tillsammans med vinerna! Det måste vi göra om, det var världsklass. Kul att vi fick en så bra kväll och tack Kock & Vin som tog hand om oss! /Jacob