söndag 8 november 2009

iPhone-apps - Fromage & Jamie Oliver 20 min meals

När jag fick min första mobiltelefon 1994 var det otroligt stort. 15 år senare har jag fått min första iPhone och det känns som en revolution. Nya apps varje vecka. I mat & dryck-genren har jag hittat två som jag verkligen gillar. Fromage och Jamie Oliver 20 minute meals.

Jamie Oliver 20 minute meals kanske inte innehåller så stora nyheter om man läst hans böcker, men i det här nya formatet får alla recept och smarta tips & tricks i köket en helt ny dimension. Video-delen är välproducerad och Jamie är bitvis väldigt rolig. Och då syftar jag inte på hans talfel. (kolla in avocado-tipset)

Recepten innehåller förutom inköpslistor och riktigt fina steg-för-steg-bilder, kommentarer och pepp-talk. Även om appen kostar 55 kr så är den extremt prisvärd. Tastelines känns i jämförelse väldigt trist.

En av 1000 bilder, 50 nya recept och 75 minuter video.

Fromage är ett ostregister med cirka 500 ostar från hela världen. Sorterbara efter region, mjölktyp eller textur. Med vintips, fördjupad information och historia samt möjlighet att göra egna anteckningar är det här den bästa ost-appen jag hittat.

Faktan är hämtat från fromages.com, cheesesupply.com, igourmet.com samt Spanish Institute for Foreign Trade (ICEX). 22 välinvesterade kronor.




Inga kommentarer: