måndag 21 december 2009

Älskling, vad heter den trötta slaktarn?

Nr 18, för olönsam att orka sälja?

På nyår är planen att jag, Linda, syster och Thomas, precis som förra året, ska fokusera på maten. Igår hittade jag en gammal Gourmet-artikel där kockarna från Rolfs Kök avhandlade olika kindrecept. Perfekt att avsluta året med.

Eftersom oxkind inte är en storsäljare inom svensk livsmedelshandel så gäller det att vara ute i god tid. En vecka borde räcka i Saluhallen tänkte jag, men vad blir svaret... Ingen slaktare, förlåt köttcharker, levererar oxkind. Inte för att det är stressigt i jultider utan för att det bara är så.

"Nej det har vi inte... 400 gram? Oj nej DET går inte.... Det har dom INTE tid med... Jag har ingen aning vem som kan ha det... Det är aldrig någon som beställer det nu för tiden... Vi hade det en gång men den sålde aldrig... Ja nej hmm, såså hej då"

Vad är det för trötta charker vi har egentligen? I Saluhallen i Sveriges näst största stad ska det alltså inte gå att få tag på en liten j-la oxkind? Nej, filé ska det vara! Gärna för 89:-/kg. Eller räkor då förstås...

Om charkerna nu tog sitt förbannade ansvar och såg till att verkligen sälja alternativa styckdetaljer, så skulle inte bara miljön må bättre, utan även djuren eftersom uppfödningen inte skulle behöva hetsas på för att få fram alla filéer som anses vara så fina.

Det verkar som om jag får tänka om inför nyår helt enkelt. En bit ost kanske.

If your´re going to kill the animal it seems only polite to use the whole thing.

2 kommentarer:

Holger sa...

Detta problem känner jag igen. Saluhallens charkar är väldigt bra på att sälja fantastisk gödkalvsentrecôte och det tackar vi för! Men när jag som naiv och fortfarande oförstörd inälvsfreak gick dit och försökte beställa kalvhjärna så blev charktanterna alldeles till sig och utbrast "Nej sånt håller inte vi på med" etc, dom fick mig att känna mig lite smutsig. Har man tur kan man på sin höjd få tag i fryst kalvbräss eller lite ister.
Och när vi i vår lilla inälvsklubb skulle laga till ett hederligt lungmos då fick vi oss till livs att det minsann är förbjudet enligt EU-lag att sälja något så livsfarligt för "tänk vad kan fåret ha andats in!?!?". Vi fick skaffa lungorna på annat vis, under bordet...
Men tacka vet jag Araz, av dom kan man köpa lammtestiklar och dito huvud!

Jim sa...

Skönt att höra att jag inte är ensam. Frågade SO tidigare i år om han hade griskind och fick samma småleende svar. Då frågade jag om det var lättare att köpa hela huvudet och fick då svaret att det kunde vara ok... till jul...om jag beställde typ 4-5 stycken. Suck. Ska ta ett snack med Araz.

Fick för övrigt en burk gåsfett från våra brittiska vänner igår. Tullkontrollanten hade omhändertagit den första burken eftersom fettet hade smällt på vägen till flyget och togs som vätska i handbagaget.. Så detta var andra försöket. Det är äkta vänskap. :)