tisdag 22 december 2009

Recept för en lyckad jul - kål och sprit



Under julbordet på Swea Hof så fick vi en egenblandad snaps. Bas i citronvodka, mixad med Bäska droppar och Flaggpunch. Jag är annars inte så förtjust i Bäska droppar men här gör den verkligen rätt för sig. Mixen blir en fin balans mellan syra, sötma och beska. Vi har nu testat oss fram till dom ungefärliga proportionerna.

Eftersom min mormor Svea aldrig tackade nej till en järn och idén ändå kommer från Swea Hof så får den heta Sveas. (min morfar Sven tackade heller aldrig nej till en julsup)

Sveas snaps
8 delar Citron vodka
3 delar Flaggpunch
2 delar Bäska droppar


En jul utan rödkål är som en midsommar utan jordgubbar. I senaste Gourmet har dom samlat julrecept från tidningens 30-åriga historia. Slakad rödkål, hur coolt låter inte det? Det här är andra gången jag testar receptet och det är värt allt slit. Jag lovar. En fräschare variant till den trötta konservkålen.

Märit Huldts slakade rödkål
300-400 g rödkål

Lag
2 dl ättikssprit, 12 %
4 dl vatten
2 dl farinsocker
5 hela kryddnejlikor
3-4 kryddpepparkorn
Ca 2 tsk salt

Strimla kålen fint, rätt ner i bunken. Koka upp lagen, slå den över kålen och låt allt stå över natten. Sila av lagen, koka upp och låt koka i 15 minuter. Häll på den kokheta lagen över kålen igen och låt stå över natten. Gör om samma sak en gång till. När allt har svalnat är det bara att servera.

Inga kommentarer: