onsdag 27 januari 2010

Inspirationskällan


Igår var det exakt två år sedan mamma gick bort. Drygt fem veckor efter cancerbeskedet. Tiden har gått otroligt fort och idag känns det inte längre konstigt att inte kunna ringa upp och fråga om goda råd.

Bloggen var väl till en början ett slags sätt att skriva av sig en del av sorgen. Att undersöka och utveckla matintresset som mamma gett oss. Allt ifrån råvarorna från det enorma grönsakslandet, till hönsen på tomten som fixade bruna ägg åt hela släkten. Jag minns alla inläggningar, sylter, geléer, bakverk, gratänger, såser, ostar, goda "röror" och konsten att trolla med rester. Jag minns speciellt alla hundratals svamprundor i skogarna kring Västerås. Jakten på det gula guldet pågick ständigt.

Planen var att jag och syster skulle bjuda mamma till Florens när hon fyllde 60. Hon hade aldrig varit i Italien och vad kunde vara bättre än en matresa med mamma. Vi hann aldrig boka resan, cancerdiagnosen kom ungefär fem månader innan hennes födelsedag. Jag berättade aldrig om planerna för mamma. Jag var rädd för att hon skulle bli ledsen över att vi skulle bli ledsna när resan inte blev av. Hon brydde sig mer om andra än om sig själv. Sådan var hon. Och mycket mycket mer.

Mamma tvingar till sig lite potatis från en bonde på Öland.

Klassiskt MMS.


3 kommentarer:

Anders Jedheim sa...

Fint Jim.

Fredrik J sa...

Känner med dig broder, vackert skrivet.

Jim sa...

tack