söndag 23 maj 2010

Ingen potatis till midsommar...

En sen vårfrost dödade både gurkplantor och basilika. Och färskpotatisen lär få inhandlas till midsommar. Rädisor, polkabetor, spenat och sockerärtor växer bra i alla fall. Planterade ut blom- och spetskål samt sparris idag.

Varje spadtag kändes efter gårdagens Göteborgsvarv, som för övrigt gick åt skogen. Efter 15 km sa kropp och ben stopp och jag var tvungen att gå längre sträckor. Gick i mål på 1.42.44. Dryga 7 min efter uppsatt mål...

Dom gröna halvt stupade sparrisarna i mitten påminner om mig igår uppför Vasagatan... Den något leriga jorden blandade jag upp med rosjord och kalk för att höja PH-värdet. Om 3-4 år som sagt...

2 kommentarer:

Josef Bengtson sa...

Frostbett ... I feel your pain!

Vad gäller att driva på potatiserna ... har du funderat på att lägga på någon form av duk eller plast för att skapa microklimat?

Jim, Göteborg sa...

Jag körde med duk på allt annat utom potatisen. Borde ha gjort det så här i efterhand...men jag borde kanske lägga på den nu..