tisdag 16 augusti 2011

Rikards tomat & sardellmacka


Så var det äntligen dags för mackan jag väntat på sen fröna började gro i sovrummet i april. Allvarligt, dom här tomaterna är dom godaste jag käkat sen jag var barn och gick i mammas växthus.

Inlagda sardeller med rosépeppar och kapris
En stor laddning sardeller (typ 3-4 konserver)
Rejält med hela rosépepparkorn
Några stora skedar småkapris
Neutral olja

Blanda allt i en glasburk, fyll upp med olja, ställ i kylen och glöm bort i en vecka.

Rosta vitt bröd, smörj med delad vitlöksklyfta, på med tomater och sardellröra. Toppa med färsk oregano. (missat på bilden). Häll upp generöst med Chianti som funkar förvånansvärt bra ihop. Hugg i.

3 kommentarer:

David "Lilja" Lundin sa...

Det här var fint. Jag åt precis rostat bröd, ansjovis fänkålsskott och citron. Det var också fint.

/Grisbit på isbit

kapris och sardiner sa...

Hej! Försökte just mejla dig på jim@rthesport.se. Det gick inte! Jag vill prata sardiner... Du kan nå mig på tomas.reivinger@gmail.com

Ha det fint

(OBS! Detta är inte spam!)

Jim, Göteborg sa...

Svårt sent svar... Har mailat dig Tomas.
David, grym blogg du har!