tisdag 13 september 2011

AG och Rolfs Kök


I veckan var det äntligen dags för ett besök på nya AG. Förra gången jag var här så hängde Banksy på väggarna, första kollektionen av Umbro by Kim Jones var nysläppt på Beneath våningen över och svenska Vice Magazine hade precis börjat diktera DOs and DON´Ts i samma hus. Sedan en tid tillbaka har Rolfs Köks Johan Jureskog tagit över och nu handlar allt om köttet.

Som förrätt blir den en ankterrin med hasselnötter och druvor på toast. Fantastiskt fett och gott som sig bör. Sen, efter mycket velande mellan deras omtalade burgare , oxsvans med oxmärg och gotlänsk tryffel, väljer jag entrecôten. Skottland Highland Cattle med klassiska tillbehör (bea, bakpotatis och sallad med parmesan).

Förutom vinet vi rekommenderas, spanska Emilio Moro, Ribera Del Duero 2007, så är det en besvikelse. Smakrikt och perfekt lagat efter mina önskemål, men längs igenom ena kanten går en sena. Och då menar jag inte det där härligt goda insprängda fettet, utan den sega varianten som skapar kramp i käkarna. Jag vet, det enda rätta hade varit att skicka tillbaka bitarna (min kollega hade samma problem) men nu gjorde jag inte det. Otur för kvällen hoppas jag. För 315:- förväntar jag min stordåd av en så enkel rätt. Annars kan jag lika gärna laga själv med kött från Gröna Gårdar...

Nästa gång får det bli något från övriga menyn. För jag vill absolut tillbaka. AG är ett grymt ställe. Personlig service och bra vinlista. Livligt och fullsatt (en måndag), och hänget i baren har känslan av New York. Och det gillar man ju.

För en mer heltäckande recension från en av mina favoriter - läs här.


Istället för att chansa på SJs Bistro så valde vi att slinka in på Rolfs Kök innan vi tog tåget hem. Konfiterad fläsksida från Rocklunda Gård med vitkål, ölkokt scharlottenlök och vitlök samt potatispuré. Revansch för Jureskog skulle man kunna säga. Länge leve fläsket!

Inga kommentarer: