torsdag 23 februari 2012

Menyn som stängde Basement

I lördags gifte vi oss. Efter en cirka tre minuter lång ceremoni i rådhuset, fotografering på Världskulturmuseet och uppladdning på hotellrum och i bar på nya Clarion Post, så var det dags för middag. 19 av våra närmaste var kallade till en måltid som skulle blir den första för oss som man och hustru och den sista för Basement. För alltid.

Kändes extra kul att få avsluta på Basement eftersom det var här jag och mamma hade vår första (och enda) fine-dining-upplevelse tillsammans för många år sedan. (jag har fortfarande kvar vin-anteckningarna) Nåväl, här är menyn. Bilder kommer hoppas jag.

Vitello Tonnato, kalvfilé med marinerad tonfisk med kapriskräm, confit på lantägg samt frasigt surdegsbröd och krasse. Till det en Keller Riesling "Von der Fels" 2010. Mångas favorit enligt eftersnacket. Både mat och vin. Kapriskrämen till kalven - helt oslagbar.

Ugnsbakad lyrtorsk, smögenräkor med gurka och pepparrot, rotfrukter med långlagrad prästost samt skummad dillbuljong. Min favorit. Skum må vara otrendigt, men fasen alltså, detta var magiskt gott... Till det Patrick Javillier Cuvée des Forgets 2009. Krisp!

Långkokt lammbringa med vita bönor i rostad vitlök, knaprig chorizo och halvtorkade tomater samt potatispuré och rosmarin- och chipotle-demiglace. Kraftiga smaker. Till det Bodegas Numanthia Termes 2008. Oj vilket rödpang. "Hästarna vrölar på ängarna!"

Münster, Gruyere och Lillängens Röd med hembakt knäcke, frukt- och nötbröd samt marmelad. Till det Chataeu Pierre-Bise "Les Rouannieres" 2004. Denna var jag mest "nervös" över eftersom vi äter så mycket ost. Men oj, vilken leverans.

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Den godaste bröllopsmiddag jag ätit...tack för den...säger nog Tonaton och von der Fels som etta också..utsökt...

Maria sa...

Grattis, det låter underbart.

Vi hann med två besök på Basement, tyvärr inget i direkt anslutning till stängningen.